Dash & Lily - Kniha přání - Recenze

Dash a Lily - Kniha přání

Autor: Rachel Cohnová, David Levithan
Nakladatelství: COOBOO
Překladatel: Tomáš Bíla
Rok vydání: 2014

Poté, co rodiče Lily odjeli na Vánoce na dovolenou, zůstala na svátky sama doma jenom se svým bratrem. Ten, aby Lily nějak zabavil, nechá v jejím oblíbeném antikvariátě červený deník, ve kterém zanechá vodítka k nalezení dalšího vzkazu. Tam ho najde Dash, milovník knih, který se rozhodne s Lily tuto hru hrát a připraví jí další vodítka k nalezení červeného deníku. Ten si postupně předávají a postupně zjišťují, kým je vlastně ten druhý.

"Nechávám ti tu pár vodítek.
Chceš-li je znát, otoč list.
A jestli ne, vrať, prosím, knížku zpátky na polici"
(str. 10)

Můj názor
Tak jsem právě teď, dva měsíce po Vánocích, sáhla po knížce, která se odehrává během Vánoc v New Yorku. Musím přiznat, že jsem se těšila na vánoční atmosféru, asi proto že to od Vánoc, tak rychle uteklo. Dash Vánoce nenávidí, takže chápu, že u něj to moc vánoční nebylo. Ale Lily? Ta popisuje Vánoce jako svoje nejoblíběnější svátky. Možná že atmosféra nebyla moc vánoční, protože Lily sama uvádí, že tyto Vánoce nejsou stejné jako ty předchozí. Každopádně vánoční New York nebyl v knížce popsán, tak jak bych čekala. Nějak na mě ta vánoční atmosféra vůbec nezapůsobila.

Knížka je vyprávěna střídavě z pohledu Dashe a Lily. Rachel psala kapitoly od Lily a David ty od Dashe. Navíc se ani předem nedohodli na tom, jak se bude příběh vyvíjet, takže to šlo spontánně od kapitoly ke kapitole. To se mi na knížkce od dvou autorů moc líbilo, oba pohledy byly napsány velmi osobitým způsobem, měli jste pocit, že Dash a Lily nejenom mají jiné názory a zájmy, ale že jsou doopravdy různí lidé.

To, že se Lily a Dash poznávají pouze přes stránky deníku je určitě zajímavé. Mnohdy jsem se divila, že se Lily odvážila zanechat svůj deník komukoli, kdo ho najde. Ale našel ho Dash, který se rozhodl, že hru bude hrát s ní a příběh se vzápětí zajímavě rozvinul. Ve vymýšlení vodítek byli autoři velmi originální, akorát pochybuji, že by je normální lidé rozluštili.

Co mě ale u knížky překvapilo, byla její vtipnost. Hlavně u kapitol s Dashem jsem se smála téměř neustále, on sám vymýšlel vtipy a slovíčkařil, navíc nebyla nouze ani o zábavné příhody ze života. Takže pokud něco, u knížky jsem se určitě zasmála.

Dash a Lily - Knihy přání je hodně vychvalovaná knížka, ale já nemůžu říct, že by mě až tak moc zaujala. Byla pěkná, určitě lepší, než Nick a Norah od stejných autorů, ale nijak zvlášť mě nezasáhla. Knize dávám . . .

6/10