Vážka v jantaru - RC recenze

Výsledek obrázku pro vážka v jantaruVážka v jantaru

Autor: Diana Gabaldonová
Překladatel: Anna Polanská
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Omega
Počet stran:  952

Po mnoha letech se úspěšná primářka Claire Randallová vrací zpět na Skotskou vysočinu, odkud pocházel její zesnulý manžel, Frank. Spolu  tam před dvaceti lety strávili dovolenou, na kterou nikdy nezapomene. Zpátky na Vysočinu s sebou bere i svou dvacetiletou dceru Briannu, aby spolu s ní patrála po osudech vojáků, kteří možná zemřeli v bitvě u Cullodenu, kde se pokusili dosadit na trůn skotského prince Karla Stuarta. Brianna ovšem brzy zjišťuje, že její matku pojí ke skotským povstalcům daleko silnější pouta, než mohla její dcera tušit . . .

Na Vysočině se Claire zároveň vracejí vzpomínky na důležitou část jejího života. Na starou druidskou legendu, díky níž se dostala do 18. století, setkala se s odvážným bojovníkem Jamesem Fraserem, který si ji vzal, aby ji ochránil. Jamie i jeho přátelé se chtějí zúčastnit bitvy u Cullodenu a jen Claire ví, jak zle ve skutečnosti bitva skončí. Vydává se tak s Jamiem do Francie, aby přesvědčila prince Karla Stuarta, že jeho snažení bude marné. Přestože její pokusy budou pravděpodobně neúspěšné, Claire musí udělat vše pro záchranu milovaného manžela a nenarozeného dítěte.

Výsledek obrázku pro outlander season 2
V druhém díle oblíbené historické série nechává Diana Gabaldon opět ožít lásku, která nezná čas, i hrdiny, které jsme si oblíbili již v Cizince. Přestože kniha nezačíná jako přímé pokračování napínavého děje, nýbrž o mnoho let později, kdy Claire pátrá po obětech bitvy u Cullodenu, brzy se čtenáři dočkají návratu do srdce Claiřina a Jamesova příběhu.Tentokrát s nimi opouštíme zamlženou Vysočinu a dostáváme se do intrikářské Francie, kde Claire s Jamiem bojují své vlastní malé bitvy, aby se jim podařilo zamezit té velké, která by dozajista znamenala jejich zkázu.

Stejně jako u prvního dílu nás autorka zavádí do složitého, napínavého příběhu, u kterého se rozhodně nedá mluvit o nudnosti. Na téměř tisíci stránek se vyskytují desítky nových i starých postav, stejně jako situací, do kterých se můžeme poměrně snadno zamotat. Na druhou stranu, celý příběh doopravdy dává smysl a autorka zbytečně neodbíhá od hlavní linky příběhu, která se točí okolo Claire a Jamieho.

Výsledek obrázku pro outlander season 2Přesto se nemohu zbavit pocitu, že kdyby autorka ubrala trochu popisných scén, ve kterých se doopravdy vyžívá, možná by to knížce jedině prospělo. Navzdory tomu, že je knížka napínavá a stránky doslova ubíhají pod rukama, občas jsou některé pasáže až příliš zdlouhavé. Dianě Gabaldon se sice podařilo napsat i tyto části tak, že jsou poměrně čtivé, ale nutí člověka přemýšlet, jestli tohle už nebylo přeci jenom zbytečné.

Vážka v jantaru se opravdu podařila, autorce se s riskantním pokusem o oživení dlouhé knížky v podobě návratu do přítomnosti, rozhodně podařilo opět získat pozornost čtenáře, který už četl první díl před delší dobou a připomenout mu, co se v předchozí knize dělo. Přestože byl na mě tento výborně sepsaný příběh místy příliš dlouhý, kdo by mohl odolat nesmrtelné lásce Claire a Jamieho? Knize dávám . . .

7/10

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji nakladatelství Omega. Na bližší informace o knížce se můžete podívat sem a nebo sem.