11. dubna 2015

Půjčím si tvé tělo. Asi tak na měsíc. Nebo napořád.



Banka těl - Mladší

Autor: Lissa Price
Překladatel: Daniel Amcha
Nakladatelství: Fortuna Libri
Rok vydání: 2012

Půjčím si tvoje tělo. Budu sportovat, budu zase mladá. Asi tak na měsíc. Nebo, pokud mi bude vyhovovat, napořád. . .

Šestnáctiletá Callie žije se svým malým nemocným bratrem na ulicích a přežívají, jak se dá, protože před biologickou válkou byly naočkovány proti biologickým zbraním pouze Mladší a Starší jako nejslabší články společnosti, ale po útoku velká většina normálních obyvatel jako Calliiny rodiče zahynula. Callie potřebuje nutně sehnat pro bratra Tylera teplý domov a léky, proto se rozhodne pro nelegální možnost, jak si může Mladší vydělat peníze. A to pronajmutím vlastního těla. Na určitou dobu si některý ze Starších pronajme její tělo a její mozek bude mezitím uspán. Starší mezitím bude moci sportovat, tančit a bavit se s mládeží. Při třetím pronajmutí Calliina těla se stane chyba a ona chvílemi přejímá vládu nad svým tělem. Spolu se svou nájemkyní, se kterou se ve svém těle střídá, objevuje, co se stalo s nájemčinou vnučkou Emmou a co se chystá s dětmi k pronajmutí. Je na Callie, aby se rozhodla, jak se zachová. Musí se rozhodnout mezi záchranou pronajímaných dětí a penězmi pro svého bratra. Nebo se pokusit udržet obojí. Ale za jakou cenu?

Můj názor
Banka těl - Mladší byla jako mnoho dnešních knih zasazena do budoucnosti po několika svétových válkách, ale v mnohém se lišila od většiny. Celý život těchto lidí v budoucnosti se v mnohém podobal našemu, nešlo zde o nová státní zřízení, ale o zcela nový problém - o spoustu mladých lidí, kteří přišli o rodiče ve válce. Kniha dobře pojednává o problému, kdy je společnost vyplněna pouze mladými lidmi, spíše dětmi, a lidmi, kteří by už měli být v důchodu. Také ukazuje, jaké důsledky může mít pravidlo : "První ti slabší." Tato kniha ukazuje reálný problém, který by mohl nastat, pokud by došlo k něčemu podobnému.

Samotný motiv vypůjčení někomu vlastního těla byl sice zajímavý, ale pro mě i děsivý. Představa, že po nějakou dobu jen tak ležíte a nevíte, co se děje s vaším tělem, mi je opravdu nepříjemná. I když se to tak nemusí zdát, Calliin příběh je opravdu silný, jen málokdo si uvědomí, jak moc toho musí obětovat, aby mohla zajistit pro svého bratra dobrý domov. A to je mi na Callie nejsympatičtější. Odhodlání postarat se o svou rodinu i po tom všem, co si přožili.

Banka těl byla moc pěkně napsaná, bavilo mě ji číst. Už se moc těším, až si budu moci přečíst druhý díl Banky těl, a to Starší. Knize dávám . . .

8/10

2 komentáře:

  1. Tahle mě zaujala už ve chvíli, kdy jsem ji poprvé viděla v knihkupectví. Trochu mě ale strašilo, že byla zařazena mezi knihami pro děti. Ani ne pro mládež, ale fakt vyloženě pro děti.
    Ráda bych si ji přečetla, bohužel ale stále myslím, že se k ní nedostanu. Pořád mě nezaujala natolik, aby se stala jednou z těch ,,musím mít"...

    OdpovědětVymazat
  2. Její obálka je opravdu dost působivá, ale to naprosto odpovídá obsahu. Určitě bych jí doporučovala přečíst.

    OdpovědětVymazat