11. dubna 2015

Umírněná verze Hunger games?


Selekce

Autor: Kierra Cassová
Překladatel: Jana Doležalová
Nakladatelství: COOBOO
Rok vydání: 2014

America žije se svou rodinou po čtvrté světové válce v mladém státě jako členka páté kasty. Jsou chudí, ale jiní jsou na tom hůř. Třeba mladý Aspen ze šesté kasty, který živí celou svou rodinu sám, a právě do něho se America bláznivě zamiluje. Není ale možné, aby se vzali, protože rodina by Americe nikdy nedovolila vdát se do nižší kasty. Všichni věří, že America má na víc.
Když jí přijde stejně jako všem ostatním dívkám, které žijí v tomto státě, formulář, pomocí kterého se může přihlásit na Selekci, výběr manželky pro prince Maxona z řad lidu, všichni na ní tlačí, aby se přihlásila. Kdyby vyhrála a stala se jeho manželkou, znamenalo by to pro její rodinu konec bídy jednou pro vždy. Ve chvíli, kdy ji i Aspen požádá, aby se přihlásila, udělá to.
Jakmile později vyhlásí, že se dostala mezi prvních třicetpět dívek, které budou pobývat v páláci a z nichž si princ vybere svou nevěstu, je zdrcená. Zároveň se jí tím ale otvírá nová možnost získat finance pro svou rodinu, i kdyby nevyhrála. Odjíždí tedy do paláce, kde se setkává s třicetipěti sokyněmi a okouzlujícím princem Maxonem. S životem v paláci sice přichází luxus a dostatek jídla, ale i nečekané starosti a nebezpečí . . .
Můj názor
Když jsem se podívala na Selekci poprvé, zaujala mě ta neodolatelná obálka, protože já jako obvykle posoudím knihu podle obalu, což bych sice neměla dělat, ale já to samozřejmě vždycky udělám. To jsem prostě já. Takže to máme k obálce, je úžasná. Co ale obsah?

Selekce se mi líbila, ale už od počátku mi něco připomínala. Možná se mi to jenom zdálo, ale alespoň pro mě tu byla podobnost s HG zcela viditelná. Samotné vybírání jedné dívky za každou provincii mi až příliš připomínalo losování splátců. Nechybí ani klasický milostný trojúhelník nebo rebelové bouřící se proti státnímu zřízení. V každém případě byla ale rozhodně mírnější, žádná z nominovaných dívek nezemřela. Můžu si tu ale o podobnosti s HG psát, co chci, pravda je taková, že jsem knihu přečetla jedním dechem i přes tento nedostatek.

Samotná hlavní hrdinka, America, mi připadala sympatická, nebyla knižní hrdinkou, která je dokonalá, a možná proto jsem si jí oblíbila, až na její slabost pro Aspena, kterého jsem si neoblíbila, spíš mi v celé knížce vadil. Přišlo mi, že tam byl jenom navíc, aby to bylo zajímavější. To je ale možná jenom můj názor. Také bych ocenila, kdyby se v knize více psalo o státě, kde America žije. Předpokládám, že by měl být na území Spojených států, soudím tak ale jenom podle toho, že hlavní hrdinka mluví o své rodné provincii jako o Karolíně. Co se dělo se světem před založením tohoto státu, se v podstatě nedozvíme, kromě toho že nás autorka zahrne spoustou jmen a názvů z historie.

To ale rozhodně neznamená, že by se mi knížka nelíbila. Jak už jsem napsala, četla se mi více méně sama a nezklamala. Určitě si budu chtít přečíst její další díly. Myslím, že Elita se chystá už na dubem 2015, takže uvidíme, jak mě zaujme pokračování tohoto zajímavého příběhu. Knize dávám . . .

6/10

Žádné komentáře:

Okomentovat