Temné bratrstvo - recenze

Temné bratrstvo

Autor: Luke Scull
Překladatel: Ladislav Václavík
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Host Brno

V Dorminii, krásné, ale zároveň kruté zemi, už od smrti bohů, sedí na trůně Magelord Salazar, který tyranizuje místní obyvatelstvo. Mezi místní chudinou se pohybuje i mladý sirotek Cole, jehož otec byl údajně hrdinou, který ochraňoval utlačované. A stejně tak to chce dělat i Cole. Jakmile se o to ale jednou pokusí, je poražen a před jistou smrtí ho zachrání pouze dva muži z hor, kteří se potřebují ve městě před vojáky ukrýt. Za záchranu života jim Cole nabídne, že je zavede do ústředí skupiny bojovníků, Temného bratrstva, mezi které patří. Prozatím o nich Magelord neví a oni se chystají na svůj první útok proti armádě.

Můj názor
Když jsem si tuto knížku vybírala, očekávala jsem něco podobného jako Píseň ledu a ohně a zčásti jsem měla i pravdu. Dorminie je výjimečná, originální fantasy země, která se mnohým liší od jiných.

Hlavní hrdinové příběhu jsou většinou prostí lidé, což je příjemná obměna oproti ostatním fantasy románům, jejichž hrdiny tradičně bývají rytíři a urození. Každý z nich má svou vlastní osobnost a autorovi se podařilo zajistit, aby každý z nich byl unikátem a působil na nás velmi skutečným dojmem. Přestože jsem se s většinou postav nedokázala ztotožnit, už na začátku mě zaujala Saša, mladá dívka, která je členkou Temného bratrstva. Saša se vymyká představám mladé spořádané dívky, raději než sukni obleče kalhoty a do ruky jí lépe než jehla padne dýka. I když jí nemůžeme považovat za hlavní postavu příběhu, je natolik výrazná, aby v nás zanechala dojem.

V knize se protínají linie příběhů mnoha postav, což občas velmi ztěžuje vnímání postav. Navíc má většina postav dvě až tři složitá jména, takže se brzy cítíme zmatení a nevíme, o kom vlastně čteme. Na druhou stranu ale musíme vzít v potaz, že samotná kniha má přes čtyřista stran a navíc se chystají i další dva díly, ve kterých se jistě s postavami znovu setkáme. To ale nemění nic na tom, že se v názvech a jménech těžko orientuje a tak by čtenáři určitě ocenili alespoň nějaký přehled.

Co ale můžeme autorovi určitě pochválit je Dorminie, země, kde se odehrává příběh Temného bratrstva. Svým způsobem je velmi podobná mnoha fantasy světům, ale zároveň je úplně jiná. Je to země, kde se čerpá magie z těl mrtvých bohů, země, kde se může zřítit obloha. Luke Scull v příběhu mistrně prolíná popisné scény s akčními a dosahuje tak velmi čtivého příběhu.

Na mě ale byla kniha přehnaně krutá a temná. Vím, že se jedná o temné fantasy, ale nemohla jsem si pomoci. Kruté nebo odporné scény byly na denním pořádku a autor si neodpustil ani detailné popisování zranění a nemocí. Přestože autor výborně píše a využívá květnatý jazyk, mnohé postavy často mluví velmi hrubě, což ale zároveň může dotvářet charakter postav.

Kniha sice má mnohé kvality, ale asi nebyla mým šálkém kávy. Prozatím se ještě nemohu rozhodnout, zda-li se v budoucnu pustím do dalších dílů plánované triologie, ale velkým fandům fantasy výpravných ság, rozhodně doporučuji, aby si knihu zkusili přečíst. Knize dávám . . .

4/10

Moc děkuji za poskytnutí recenzní e-knihy nakladatelství Host!
O knize si můžete přečíst tady.