11. dubna 2015

Othello - divadelní recenze



Othello - Divadlo pod Palmovkou

  Premiéra: 26. 10. 2014
Režie: Michal Lang
Předloha: William Shakespeare
Obsazení: Ondřej Veselý, Jan Teplý, Angelika Sbouli ...

Asi všichni známe slavný Shakespearův příběh o lásce a lsti, ale hlavně o nezkrotné žárlivosti. Tragédie o osudu maura Othella, který se nechá přesvědčit podlým Jagem o nevěře vlastní ženy, je jednou z nejznámějších divadelních her všech dob. A v říjnu minulého roku jsme měli tu možnost se setkat s novým zpracováním Othella v Divadle pod Palmovkou, které se setkalo s nevídaným úspěchem.

Shakespearova hra je proškrtána jen velmi střídmě, celá hra vyjde bez přestávky na dvě hodiny a čtyřicet minut. Děj, jak se zdá, je zasazen do současnosti, což můžeme poznat díky maskáčovým uniformám vojáků a běžnému používání mobilů a laptopů ve hře. Jinak by se Shakespearova hra, která zaujme diváka i po půl tisíciletí, mohla klidně odehrávat v jakémkoli století a na jakémkoli místě, protože Othellův příběh bude něco říkat vždycky, ať už budou kulisy jakékoli. Celá dějová linka je až na ztvárnění Othellovy smrti, zahrána tak, jak ji Shakespeare napsal. Malá změna oproti originálu je příjemně osvěžující a ukazuje nám nové emoce, které se v původním díle nevyskytovaly.

Othello zaujme publikum zejména výbornými hereckými výkony. Ondřej Veselý v podobě Othella se mění ze zamilovaného rozhodného generála v žárlivostí ovládaného muže, který od počátku do konce ovládne jeviště svým charakterem a majestátností a věrně nám ukazuje Othellův vztek a žárlivost. Za ním se v pozadí pohybuje tišší a lstivý Jago, kterého ztvárnil herec Jan Teplý. Za svůj vynikající výkon v podobě muže, který je pro svůj prospěch schopen udělat cokoli, byl Jan Teplý dokonce nominován na cenu Thalie. Za výbornými pánskými hereckými výkony jsou trochu pozadu dámy, zejména mladá Angelika Sbouli ztvárňující Desdemonu, která působí chvílemi trochu nevýrazně, ale to můžeme mladé herečce odpustit.

Kapitola sama pro sebe jsou kostýmy. Kostýmy byly zvláštní kombinací dlouhých plášťů, kožených bundiček, džínsů, pelerín a několika šatů, které by se hodily do Shakespearovy doby. Nemůžu to odborně posoudit, ale na mě jako na diváka to působilo poněkud zmateně, jako kdyby kostymér netušil, do které doby bude konečný Othello umístěn.

Navíc mě překvapuje nový zvyk, který se začíná rozmáhat v divadlech poslední dobou, a to že na jevišti pořád někdo kouří. Dobře, možná existuje hra, do které se to hodí, ale Othello to rozhodně nepotřeboval. Zbytečně naši pozornost, kterou bychom mohli věnovat ději, odvádí nepříjemný kouř.

Othello je sice inscenací Divadla pod Palmovkou, ale toto představení můžeme vidět na jevištích jiných pražských divadel, protože Divadlo pod Palmovkou bude znovu otevřeno až v dubnu. Nezvyklé pojetí Othella bude příjemným překvapením, jak pro zastánce klasického divadla, tak pro ostatní, kteří by raději shlédli něco modernějšího, protože Shakesperova hra v režii Michala Langa, opět překračuje hranice našeho věku a bude blízká publiku, které se narodí do jakéhokoli století. Hře dávám . . .

9/10

Žádné komentáře:

Okomentovat