Plán Madagaskar - RC recenze

Plán MadagaskarPlán Madagaskar

Autor: Guy Saville
Překladatel: Eva Kadlecová
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: CPress
Počet stran: 544

Rok 1953, v Evropě panuje příměří, pevninská část patří Hitlerovi a za to si Británie může ponechat jak britské ostrovy, tak část svých kolonií. Amerika za oceánem si pečlivě střeží svou neutralitu a nedbá na naléhání amerických Židů ani bývalého britského premiéra Churchilla, který se svými projevy pokouší vyburcovat národ i Ameriku, aby jednou provždy zastavili šíření německého impéria než pohltí celý svět. Milióny Židů jsou posláni na Madagaskar, do otřesných podmínek bez základních léků a vybavení, aby se Evropa stala konečně "Judenfrei". A začíná tak zcela nová válka těch, kteří ještě nejsou ochotní se vzdát, v Africe.

Když Hitler vpadnul do Vídně, uprchla mladá rakouská židovka Madeleine do Británie a stala se zde ženou významného muže. Po letech manželství z vděčnosti Madeleinin manžel objeví jejího milence a otce dítěte, které čeká, bývalého vojáka britské armády Burtona Coleho. V domnění, že je Cole mrtvý, odmítá Madeleine žít dál s manželem a ten jí posílá na Madagaskar, kam už odjeli skoro všichni britští Židé, kteří nebyli vyplaceni. Jakmile Cole zjistí, co se stalo s milovanou ženou, vydává se za ní na tropický ostrov, aby jí zachránil. Na Madagaskar ale směřují i jiní. Nacistický guvernér, který potřebuje najít Židy, kteří mají informace o smrtící zbrani, ale také skupina britských vojáků na tajné misi. Navíc se zdá, že se Židé na ostrově rozhodli vzít věci do svých rukou . . .

Když se poprvé setkáte s knihou Plán Madagaskar, může se zdát, že tady udělal někdo velkou chybu. Válka v roce 1953? Dějiny, které se ubíraly úplně jinou cestou, než jak to známé z učebnic? To je žánr alternativní historie. Počátek je stejný, ale stačila malá změna a všechno se stalo jinak. S tímto netradičním pojetím historického románu přichází Guy Saville ve své knize Plán Madagaskar, která vychází ze skutečných plánů Německa se Židy.

Více než 500 stran příběhu věnoval autor nejen životu Madeleine a Coleho, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale i mnoha dalším postavám. Od německého konžského guvernéra, po Žida, který zabil svou ženu a do smrti toho bude litovat. Každá postava, která se v tomto propracovaném díle objeví, má svůj vlastní příběh, díky kterému se zdá být opravdu skutečná. Náhle začíná být těžké rozlišit, kteří lidé doopravdy žili a které si autor jenom vymyslel. Autor navíc nikomu nestraní. V téhle knize snad ani nejsou dobří a špatní hrdinové, ale pouze ti lidští, kteří mají ke svému jednání důvod a často si ani neuvědomují, kam může jejích jednání věst.

Guy Saville ale na stránkách své knihy nepředstavuje jen válečný román, ale také velký příběh o lásce, odvaze a touze žít ve světě, který bychom si přáli. O pocitu, že za naše neštěstí může někdo jiný a my bychom to mohli napravit pomstou, kterou na něm vykonáme.

Knihu si rozhodně užijí ti, kteří mají rádi komplikované romány, jelikož se čtenář velmi snadno ztratí v zástupech postav, míst i situací, které se v knize objevují. I kvůli tomu je román na dlouhé čtení, nad každým odstavcem se člověk musí zamyslet a uvědomit si, co se doopravdy stalo, což může být u pětiset stránkové knihy někdy běh na dlouhou trať. Kdo se ale nebude bát a vyběhne, pravděpodobně nebude litovat. Nakonec se ukáže, že hodiny ve společnosti této knihy utíkají až neskutečně rychle, přestože stránky neubývají.

Bohužel, jak už to u historických románů bývá, víme, jak to dopadlo s našimi hrdiny, ale vysvětlovat, jak pokračovaly dějiny už není potřeba. Škoda, že si tyto dějiny nemůže dohledat v nějaké knize nebo na internetu, a tak se pravděpodobně nikdy nedozvíme, jak se svět s nastálou situací vypořádal.

Plán Madagaskar je složitá, detailně promyšlená kniha, která nabízí víc než jen odpočinkové čtení. Je to velký román, který si rozhodně zaslouží pozornost širšího čtenářského publika. Rozbuší srdce a donutí soucítit z hrdiny, ať už patří do jakékoli země či strany válečného konfliktu. Knize dávám . . .

7/10

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji společnosti Albatrosmedia.cz. O knize si můžete přečíst více zde.